Je pro vás den bez sladkostí nepředstavitelný, ale víte, že obyčejné sladkosti nejsou dobré pro vaše zdraví ani postavu?
Kvalitní hořká čokoláda je tou správnou volbou. Obvykle obsahuje nejméně 70 % kakaové sušiny, kakaové máslo, ale také třtinový cukr nebo vanilku. Pokud na obalu najdete další přísady, jako jsou aromata nebo jiné přidané látky, nechte ji v obchodě. Kvalitní čokoláda neobsahuje žádné nepřirozené přísady ani dochucovadla. Je sladká, hříšně dobrá a mnoho lidí si bez ní nedokáže představit život. A i když se zdá, že je to kalorická bomba, malé množství hořké čokolády prospívá srdci, zlepšuje náladu a prodlužuje život. Ukazuje to řada studií.
Kvalitní hořká čokoláda obsahuje vitaminy i minerály.
30 g hořké čokolády obsahuje přibližně 160 kcal. Tuků je 12 g, bílkovin 2,2 g, sacharidů 13 g – z toho 3 g vlákniny. Z vitaminů jsou zastoupeny vitaminy skupiny B a vitamin K. Hořká čokoláda má také velmi dobré zastoupení minerálních látek a stopových prvků. Mangan v tomto množství čokolády tvoří 27 % doporučené denní dávky (RDA), měď 25 % RDA, železo 19 % RDA, hořčík 16 % RDA, fosfor 9 %. V menším množství jsou přítomny také vápník, draslík, zinek a selen. V čokoládě je také menší dávka kofeinu a teobrominu s povzbuzujícími účinky.
Důležitou roli hrají také antioxidanty
Jedním z největších bohatství jsou samozřejmě flavonoidy , které pocházejí z kakaových bobů. Odborníci z Výzkumného centra prevence při Yaleově univerzitě se domnívají, že kakao obsahuje více fenolických antioxidantů než většina potravin. Podle časopisu Nutrition & Metabolism má hořká čokoláda dokonce více polyfenolů a flavonoidů než víno a čaj.
Flavonoidům jsou připisovány antivirové, protizánětlivé a antioxidační účinky. Podle studií chrání před srdečními chorobami a eliminují vznik cukrovky. Podle vědců z Yaleovy univerzity mají také příznivý vliv na pocit sytosti, kognitivní funkce a náladu. Upozorňují však, že flavonoidy většina z nás konzumuje spíše ve formě čokolády než samotného kakaa, a proto může být tato dobrota potenciálně nebezpečná. Přinejmenším pokud jde o přibývání na váze.
Čokoláda proti rakovině?
Rakovina je strašákem dnešní doby a prevence je klíčová. V tomto ohledu hrají prim antioxidanty obsažené v hořké čokoládě. Podle Amerického institutu pro rakovinu má hořká čokoláda silné antioxidační účinky a může být prevencí rakoviny. Samozřejmě v přiměřeném množství. A vždy mějte na paměti, že je třeba jíst kvalitní čokoládu s velkým množstvím kakaa.
Příznivý vliv na kardiovaskulární systém
Flavonoidy prospívají srdci, protože snižují krevní tlak a zlepšují průtok krve. Eliminují také riziko vzniku krevních sraženin a mrtvice. Podle íránských vědců konzumace čokolády snižuje krevní tlak také u lidí s hypertenzí a cukrovkou, aniž by negativně ovlivnila hmotnost, zánětlivé markery nebo glykémii.
Zlepšuje kognitivní funkce a náladu
Účinky hořké čokolády se zabývali také norští vědci. Experimentu se zúčastnilo dva tisíce lidí starších 70 let, kteří konzumovali hořkou čokoládu, víno nebo čaj. Vědci zjistili, že konzumace těchto potravin byla spojena s lepším kognitivním výkonem. Hořká čokoláda tedy může zlepšovat i mozkové funkce. Jedna studie na zdravých dobrovolnících ukázala, že pětidenní konzumace kakaa s vysokým obsahem flavanoidů zlepšila průtok krve mozkem. Kakao obsažené ve vysoce kvalitní čokoládě může také výrazně zlepšit kognitivní funkce u starších osob s mentálním postižením.
Je úžasné pro vaši pleť
Představa, že si dopřejete něco pro své zdraví a krásu, je přinejmenším lákavá. No v případě hořké čokolády je to realita. Podle Institutu experimentální dermatologie chrání hořká čokoláda vaši pokožku před poškozením slunečním zářením.
Prevence cukrovky
Malá italská studie ukázala, že u účastníků, kteří 15 dní denně jedli velmi hořkou čokoládu, klesl potenciál inzulinové rezistence téměř o polovinu.
Rozlučte se se stresem!
Víte, jak může stres a jeho záludný přítel kortizol negativně ovlivnit vaše tělo? Švýcarští vědci zjistili, že když vysoce úzkostní lidé jedli každý den po dobu dvou týdnů polovinu tabulky hořké čokolády, hladina jejich stresových hormonů se výrazně snížila a částečně se zmírnily i metabolické účinky stresu.
