Ovocné šťávy jsou nezdravé. Vědci odhalili příčinu

Sdílet
Šťávy

Časté pití ovocných šťáv zvyšuje riziko předčasného úmrtí stejně, ne-li více, než pití sladkých nápojů jako Coca-Cola, Fanta nebo Nestea.

Vyplývá to ze studie, kterou provedli vědci z Emory University v americkém státě Alabama. Podle nich jsou zdravotní přínosy ovocných šťáv zakoupených v supermarketech malé a lidé jejich prostřednictvím konzumují tolik cukru, že mohou očekávat problémy spojené s obezitou. Vědci to popsali v časopise JAMA Open.

Hlavním zjištěním studie je, že pokud člověk denně vypije 350 ml ovocné šťávy zakoupené v supermarketu, má o 24 % vyšší pravděpodobnost, že předčasně zemře. Naproti tomu při pití oblíbených sladkých nápojů ze supermarketů byla tato šance „pouze“ 11 procent. Výsledky jsou natolik alarmující, že by se podle vědců mělo diskutovat o tom, zda ovocné šťávy přestat označovat jako zdravé.

„Je pravda, že stoprocentní ovocné šťávy obsahují některé vitaminy a fytonutrienty, které nejsou přítomny v sladkých nápojích zakoupených v obchodě, ale hlavní složkou obou je cukr a voda,“ uvedli vědci ve studii. Cukr v džusech sice může být označován jako přírodní, ale chemicky je naprosto stejný jako například v Coca-Cole.

Fanta

Tohle ještě nikdo moc nestudoval, diví se vědci. A to i přesto, že výzkum příčin obezity letí světem. Důvodem podle nich může být právě běžné vnímání ovocných šťáv jako zdravého nápoje. „Zjistili jsme, že nadměrná konzumace všech sladkých nápojů, včetně ovocných šťáv, je spojena s předčasným úmrtím,“ upozorňují vědci.

Studie se zúčastnilo celkem 13 440 dospělých Američanů starších 45 let, kteří nikdy neměli žádné srdeční problémy. Vědci je sledovali po dobu šesti let. Téměř 94 % z nich uvedlo, že pravidelně pije ovocné šťávy; 80,9 % pilo sladké nápoje zakoupené v obchodě. Z 1 000 osob v této skupině jich 168 během sledovaného období zemřelo na srdeční onemocnění.

U testovaných osob tvořily sladké nápoje v průměru 8,4 procenta celkového denního příjmu kalorií. Čím větší bylo toto procento, tím větší bylo riziko úmrtí na srdeční onemocnění. U největších „pijáků“ sladkých nápojů, kde toto číslo přesahovalo 10 procent, bylo riziko těchto onemocnění až o 44 procent vyšší.

Vědci hledali odpověď na otázku, proč tomu tak je. Nejprve uvažovali o obezitě a s ní spojených onemocněních, ale pak zjistili, že pití sladkých nápojů zvyšuje riziko srdečních onemocnění i u lidí se zdravou hmotností, takže to musí souviset s krevním tlakem, zánětem nebo inzulinovou rezistencí. „Sladké nápoje, ať už slazené nebo ovocné šťávy, by se měly omezit,“ myslí si spoluautorka studie Jean A. Welshová. Výsledky ji osobně nepřekvapily.

Sdílet Sdílet na Facebooku Odeslat na WhatsApp Odeslat článek emailem

Nejčtenější za 24 hodin

Doporučeno