Jste kávový maniak a dopřáváte si alespoň tři šálky tohoto tmavého lahodného nápoje denně? Ačkoli vás mnozí přesvědčují, že byste měli svou závislost omezit, nejnovější vědecké studie jsou na vaší straně. Pití kávy prodlužuje život, a to až o několik let! Tak proč si nedopřát další šálek?
Pravidelné pití kávy prospívá našemu zdraví, prodlužuje nám život o několik let a také snižuje riziko předčasného úmrtí. Vyplývá to z výsledků rozsáhlé studie provedené na klinice ve španělské Pamploně. Právě tuto studii představila veřejnosti na kongresu Evropské kardiologické společnosti, který se konal v Barceloně, španělská kardioložka Adela Navarrová.
Podle ní by se pití kávy mělo stát součástí našeho zdravého životního stylu. A kolik kávy bychom měli denně vypít? Odpověď vás jistě potěší. Celkem čtyři šálky! Dobrovolníci zapojení do studie na klinice Pamplona, kteří vypili alespoň čtyři kávy denně, totiž čelili až o dvě třetiny nižšímu riziku úmrtí během sledovaného období. A s každým dalším šálkem riziko ještě více klesalo. Otázkou samozřejmě je, zda je toto množství kávy denně skutečně nadměrné.
To, že pití kávy prodlužuje život, potvrzuje i studie Mezinárodní agentury pro výzkum rakoviny při Imperial College London. „Mírné pití kávy, což podle nás znamená do tří šálků denně, má na zdraví spíše pozitivní vliv. Lidé mají výrazně nižší úmrtnost a jsou také méně ohroženi úmrtím na nejčastější závažná onemocnění, jako jsou kardiovaskulární choroby nebo onemocnění trávicího traktu ,“ říká vedoucí studie Elio Riboli.
Podle některých vědců je tedy káva koktejlem zdraví prospěšných látek. Mezi její základní složky patří kofein, minerály, sacharidy, tuky, polyfenoly, aminokyseliny, antioxidanty a voda. Kofein je přírodní alkaloid, který byl objeven teprve na počátku 19. století. Je to silný stimulant, který ovlivňuje centrální mozkový systém, zlepšuje koncentraci i pozornost.
Z těchto minerálů má převahu draslík, který ovlivňuje správnou funkci kardiovaskulárního systému. Pití kávy dále rozšiřuje cévy, zvyšuje krevní tlak, odvodňuje a má vliv na lepší vylučování odpadních látek z těla.
Překvapivě mezi největší světové pijáky kávy patří Finové, kteří měsíčně zkonzumují jeden kilogram zrnkové kávy. Ačkoli jsou obzvláště proslulými pijáky kávy Italové, vypijí zhruba o polovinu méně kávy než Finové.
I přes tyto pozitivní účinky existují rizikové skupiny, které by se měly pití kávy zcela vyhnout nebo ho omezit na minimum. Jedná se především o těhotné ženy a osoby se srdečními problémy, nepravidelným tepem nebo vysokým krevním tlakem. A pokud trpíte nespavostí nebo máte problémy se spánkem, měli byste se pití kávy vyhnout i několik hodin před spaním.
