.
Dodržování správné životosprávy v mladém a středním věku může ovlivnit kvalitu života ve stáří. Několik studií o konzumaci nápojů slazených cukrem naznačuje, že je lepší se jim vyhnout a dát přednost vodě…
A to nejen kvůli přibývání na váze nebo riziku civilizačních chorob. Vyloučení slazených nápojů s cukrem nebo bez něj může být také prevencí proti stařecké demenci.
Několik studií přineslo podobné výsledky týkající se vztahu mezi správnou životosprávou v mladém věku a nástupem stařecké demence. Podle nich má konzumace sladkých sycených nápojů vliv i na duševní zdraví ve stáří. Jejich příjem by měl být snížen na minimum. Čím jsou tyto nápoje nebezpečné?
Pokračování na další straně …
.
Ve studii publikované v časopise Alzheimer’s & Dementia v březnu 2017 autoři analyzovali údaje získané od 4 000 potomků třetí generace z Framinghamské srdeční studie z roku 1948. Vědci vyhodnotili údaje týkající se konzumace sladkých nápojů u všech účastníků. První skupinu tvořili ti, kteří vypili dva sladké nápoje denně, včetně ovocných šťáv nebo jiných nealkoholických nápojů. Druhou skupinu tvořili lidé, kteří konzumovali více než tři neslazené sycené nápoje týdně. Pomocí magnetické rezonance a kognitivních testů odborníci zjistili, že účastníci z první skupiny vykazovali četné známky zrychleného stárnutí mozku, včetně menšího celkového objemu mozku, horší epizodické paměti a zmenšeného hipokampu. Právě tyto faktory patří mezi rizikové faktory Alzheimerovy choroby.
Druhá studie publikovaná v časopise Stroke v dubnu 2017 se rovněž zabývala souvislostí mezi konzumací nápojů a kondicí mozku, ale zkoumala pouze starší skupinu účastníků Framingham Heart Study. Tým sledoval 2 888 osob ve věku nejméně 45 let a zaznamenával jejich spotřebu nápojů ve třech různých okamžicích po dobu sedmi let. Poté dalších deset let sledovali, zda se u nich neobjeví příznaky mozkové mrtvice. Stejná analýza byla provedena také u 1 484 účastníků starších 60 let, kteří byli místo toho vyšetřováni na příznaky demence. Na rozdíl od první studie nebyla zjištěna žádná průkazná souvislost mezi vysokou konzumací sladkých nápojů a rizikem mrtvice nebo demence. Údaje však ukázaly, že účastníci, kteří vypili jeden dietní nápoj denně, měli přibližně třikrát vyšší pravděpodobnost, že je postihne mrtvice nebo se u nich rozvine demence.
Vědci nakonec dospěli k závěru, že výsledky obou studií ukazují především na korelaci mezi sladkými nápoji a demencí, nikoliv na příčinnou souvislost. V tomto ohledu je ještě třeba provést další výzkum, ale již nyní existuje dostatek údajů, které varují před konzumací příliš velkého množství sladkých nápojů. „Tyto studie nejsou úplné a definitivní, ale přinesly přesvědčivé údaje. Zdá se, že pití nápojů slazených cukrem nemá mnoho pozitivních účinků a nahrazení cukru umělými sladidly nepomáhá. Takže stará dobrá voda je nejlepší,“ uvedla hlavní autorka a Sudha Seshadri, profesorka neurologie na Bostonské univerzitě.
Přestože se v těchto studiích objevily některé protichůdné údaje, autoři dokázali přesvědčivě odhalit, že umělá sladidla nejsou zdravější alternativou. „Bylo poněkud překvapivé, že konzumace dietního syceného nápoje vedla k těmto výsledkům,“ uvedl Matthew Pasu z Bostonské univerzity. Jejich studie je podle něj důkazem, že je třeba v této oblasti provádět další výzkum, vzhledem k tomu, jak často lidé konzumují uměle slazené nápoje.