Pití velkého množství zeleného čaje může způsobit poškození jater, zjistili izraelští vědci

Sdílet
Zelený čaj
Pití velkého množství zeleného čaje může způsobit poškození jater, zjistili izraelští vědci Foto: www.gettyimages.com

Zelený čaj má řadu příznivých účinků – mimo jiné zvyšuje koncentraci, působí proti depresím, zmírňuje žaludeční a střevní potíže a snižuje hladinu cholesterolu. Ale jak už to tak bývá, i zde platí osvědčené pravidlo, že „nic se nemá přehánět“. Vědci z izraelského Kaplan Medical Center zjistili, že nadměrné pití zeleného čaje může způsobit významné poškození jater.

Deník Jerusalem Post uvádí, že zelený čaj je nyní druhým nejčastěji konzumovaným nápojem na světě. Navzdory jeho nesporným pozitivním účinkům vědci shromáždili důležité důkazy o možných škodách způsobených jeho zvýšenou konzumací.

Zelený čaj může být široce škodlivý

Nová studie, kterou provedly izraelské lékařské instituce Clalit Health Service a Kaplan Medical Center, byla publikována v mezinárodním odborném časopise Gastro Hep. Výsledky ukazují, že produkty na bázi zeleného čaje mohou poškodit játra – konkrétně mohou způsobit problémy, jako je zánět jater, až úplné selhání tohoto životně důležitého orgánu.

Studii vedl profesor Steven Melnick – specialista na gastroenterologii a vnitřní lékařství působící v Kaplan Medical Center. Podařilo se mu zdokumentovat více než sto případů zánětu jater, které vznikly v důsledku pití zeleného čaje. Tento zánět je přímým důsledkem toxinů obsažených v čajovníku a je s největší pravděpodobností výsledkem metabolické reakce. V některých případech (zejména u žen) vedlo pití velkého množství zeleného čaje přímo k selhání jater.

Pití čaje
Pití velkého množství zeleného čaje může způsobit poškození jater, zjistili izraelští vědci Foto: www.gettyimages.com

.

Důvod poškození jater není jasný

Podle studie není jasné, které konkrétní složky způsobují poškození jater, protože v různých druzích je velké množství různorodých sloučenin. Je však jasné, že u některých lidí může kombinace zeleného čaje – zejména (ale nejen) s jinými léky a bylinami – vést k závažnému onemocnění jater.

„Je důležité si uvědomit, že zánět jater a selhání jater v důsledku pití zeleného čaje jsou vzácné,“ řekl Melnick. „Kromě toho je také velmi obtížné je diagnostikovat, protože je obtížné stanovit přímou souvislost mezi pitím zeleného čaje a selháním jater. Zároveň se však hromadí důkazy o případech z celého světa, kdy lidé dostali hepatitidu po pití velkého množství zeleného čaje.“

Melnick se například setkal s případem, kdy 23letý pacient pil dva až tři šálky zeleného čaje denně a během měsíce se jeho stav zhoršil natolik, že byla nutná transplantace jater. „Je to jen další příklad toho, že lidé, kteří tyto produkty konzumují, by si měli být vědomi možnosti komplikací a v případě jakýchkoli podezřelých příznaků se poradit se svým praktickým lékařem,“ řekl.

Ačkoli máme tendenci si myslet, že vše přírodní je zdravé a bezpečné, není to poprvé, co byly zdánlivě neškodné potraviny spojeny s vážnými zdravotními následky. Na národní konferenci gastroenterologů, která se konala v USA, byly prezentovány údaje o pěti nových případech onemocnění jater, které se objevily po konzumaci doplňků stravy s kurkumou.

Zdroj: zive.cz

Sdílet Sdílet na Facebooku Odeslat na WhatsApp Odeslat článek emailem

Nejčtenější za 24 hodin

Doporučeno