Užívání vitaminových doplňků se pro mnohé stalo každodenní rutinou v domnění, že jde o rychlý a pohodlný způsob, jak doplnit potřebnou denní dávku živin…
Odborníci se však shodují, že tento přístup není nejsprávnější. Při dávkování některého z vitaminů bychom měli být obzvláště opatrní!!!
Podle výsledků výzkumu Clevelandské kliniky v USA může každodenní užívání vitaminu E způsobit více škody než užitku. Jeho autoři uvádějí, že „existuje jen velmi málo klinických výzkumů, které by prokázaly, že tento vitaminový doplněk je prospěšný pro lidské zdraví, a jeho pravidelné užívání může být v některých situacích dokonce škodlivé“. Tento názor sdílejí i další odborníci. Jak je to tedy s vitaminem E?
Je to vitamin, který je známý především jako antioxidant, podílí se na imunitních funkcích a pomáhá při dalších metabolických procesech. Podle Úřadu pro doplňky stravy Národního institutu zdraví (NIH) antioxidanty chrání buňky před škodlivými účinky volných radikálů, které přispívají ke vzniku kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny. Samotný vitamin se přirozeně vyskytuje v rostlinných olejích (řepkovém, slunečnicovém, sójovém, kukuřičném a olivovém), dále v ořeších, semenech, pšeničných klíčcích, špenátu a běžně se nachází v obilovinách. Podle NIH je doporučená dávka pro dospělé 15 mg denně, ale měla by být získávána ze stravy. Na rozdíl od vitaminu C, který tělo v nadbytku přirozeně vylučuje, se nespotřebovaný vitamin E ukládá. To znamená, že není nutné ho dávkovat každý den.
NIH uvádí, že hromadění vitaminu E nepředstavuje velké riziko, ale jeho nadměrné užívání může být nebezpečné, protože vysoké dávky mohou zvýšit riziko krvácení tím, že snižují schopnost krve tvořit sraženiny po poranění nebo úrazu. Existuje také riziko krvácení do mozku, tzv. hemoragické mrtvice. Odborníci doporučují udržovat horní hranici doplňků vitaminu E pro dospělé (ať už přírodních nebo syntetických) na 1 000 mg/den. Zároveň však upozorňují, že některé výzkumy naznačují, že užívání i pod touto hranicí může způsobit problémy. Jeden z nich konkrétně zjistil, že u mužů, kteří užívali 180 mg syntetického doplňku vitaminu E každý den po dobu několika let, se zvýšilo riziko vzniku rakoviny prostaty.
Odborníci uvádějí, že doplňky stravy s vitaminem E mohou interagovat nebo ovlivňovat různé léčebné přípravky, například léky na srážení krve, které zvyšují riziko krvácení. Jiná studie naznačila, že mohou interferovat s účinkem mnoha antioxidantů (např. vitaminu C) a snižovat účinnost léčby rakoviny (chemoterapie, radioterapie).
„Vitamin E se nachází v řadě potravin a jeho nedostatek je vzácný,“ uzavírají vědci z Harvardovy univerzity. Každý z nás ho pravděpodobně získává dostatek ze stravy a doplňování ve formě přípravků není nutné. Odborníci diskutují o tom, zda tyto doplňky nejsou škodlivé a zda dokonce nezvyšují riziko úmrtí. Metaanalýza z roku 2005 totiž uvádí, že denní dávka 180 mg syntetického vitaminu E vede ke čtyřprocentnímu zvýšení rizika úmrtí z jakékoli příčiny. Proto je vhodné se o jeho dávkování poradit s lékařem.